Олена Дуб МЕДІАОСВІТА: СВІТОВА ПРАКТИКА НА СУЧАСНОМУ ЕТАПІ РОСІЯ
Головний принцип: діти і дорослі працюють разом.
Методика:
→ кіноосвіта ( перегляд і аналіз побаченого відео- та кіноматеріалу; любительські зйомки );
→ дискусії;
→ "ділові ігри” із школярами різного віку;
→ спецкурси з кіномистецтва;
→ гуртки фото- і кінолюбителів;
→ гуртки журналістики;
→ залучення дітей та підлітків до так званої "практичної медіаосвіти” - через їх повноцінну участь у створенні теле- і радіопередач ( таких як "Там-там-новости”, "Сорока”, "Синема” );
КАНАДА
Головна ідея: розвиток критичного мислення ( на противагу ідеї "захисту від медіа” )
Методика:
→ твір-есе на задану тему ( "Про історію медіа”, "Про вплив медіа на суспільство” тощо );
→ виділення з фільмів, оповідань чи передач типових персонажів, обговорення їх як героїв, типажів, потреби їх появи на телеекранах;
→ створення нового видання ( чи його моделі ) із фрагментів декількох інших;
→ аналіз причин успіху/неуспіху фільму у тій чи іншій державі;
→ вивчення впливу серіалів;
ФРАНЦІЯ Головна ідея: медіаосвіта - це передусім громадянське виховання, спрямоване саме на молодь(!).
Методика:
→ учні самі роблять випуски новин;
→ редагування і порівняння текстів, створення програм на ТБ і радіо тощо;
→ випуск шкільних газет, які потім пересилають факсом в інші школи у різних державах;
→ співпраця школярів з професійними журналістами;
→ учні самі визначають способи функціонування медіа ( за принципом "learning by doing” - "навчання через діяльність” );
→ проведення щорічного "Тижня преси” у школах Франції;
→ інтеграція медіаосвіти у шкільні предмети, здебільшого гуманітарні;
→ окремі уроки з кіномистецтва, телебачення, журналістики і медіакультури;
→ учні повинні не лише критично сприймати й оцінювати твори медіакультури, а й усвідомити, яку роль вона відіграє в навколишньому світі ( медіа як засіб самовираження людини, як засіб її культурного розвитку), як медіа впливає на аудиторію;
→ комп”ютеризація ( інформатизація ) шкіл;
→ принцип С. Френе "мислити - отже діяти”: школярі беруть участь у створенні аудіовізуальних матеріалів, у їх критиці та аналізі. ВЕЛИКА БРИТАНІЯ Тут медіаосвіта має найгрунтовнішу теоретичну базу.
Головний принцип: розуміння медіатекстів; вибірковість у перегляді тих чи інших програм.
За Л. Мастерманом:
"Медіаосвіта - це не оцінювання творів медіакультури, а процес їх дослідження; вивчення стосунків медіа і людини” .
Обговорити з дітьми:
1) хто автор конкретної публікації та кому належить видання, в якому з”явилась публікація;
2) яким способом (мовним, за допомогою яких аргументів ) автор досягнув впливу на читатча;
3) як навколишній світ репрезентовано в медіа;
4) кого можна вважати авдиторією медіа;
5) чи була б публікація написана інакше, якби була зроблена для іншої авдиторії.
18 принципів медіаосвіти - див. на сайті www.mediaeducation.ru/publ/fedorov/uk.htm
Вісім основних педагогічних підходів:
1) "Freeze Frame” / "Заморожування кадру”:
· для учнів зупиняють зображення, і вони пробують аналізувати композицію, освітлення, колір, ракурс у кадрі тощо.
2) "Sound and Image” / "Звук і зображення”:
педагог закриває екран монітора і учні чують лише звукову доріжку медіатексту. Вони мають вгадати жанр, стиль фрагменту, подумати над варіантами музичного і шумового супроводу в цьому медіатексті( йдеться про важливість та особливості звукового оформлення ТБ-продукції ).
3) "Spots and Shots” / "Місце і кадр”:
· спрямоване на розуміння того, що кожен кадр несе конкретну певну інформацію, що існує монтажний ритм кадрів тощо.
4) "Top and Tail” / "Початок і кінець”:
· перегляд учнями початкових/кінцевих титрів/кадрів медіатексту, по чому учні мають розгадати жанр тексту/твору, запропонувати власні версії сюжету.
5) "Attracting Audiences” / "Приваблювання аудиторії”
· учні готують пакет медіаматеріалу ( рецензії, рекламу, фотографії), за яким можна підготувати групову "презентацію” того чи іншого медіатексту або скласти колаж на його тему ( щоб збагнути причини успіху/неуспіху медіатексту в авдиторії ).
6) "Cross-media Comparisons” / "Порівняння медіатекстів”:
· учням пропонується порівняти 2 фрагменти різних творів ( для різних аудиторій ). Наприклад, літературний твір і кілька його екранізацій.
7) "Simulation” / "Імітація”:
· учні розігрують ролі продюсерів/авторів медіатексту, модифікуючи його для різних вікових груп; критикуючи його з різних точок зору; намагаючись "продати” його різним телеканалам і прокатним фірмам.
Детальний перелік творчих завдань - див. на сайті www.mediaeducation.ru/publ/fedorov/uk.htm
СПОЛУЧЕНІ ШТАТИ АМЕРИКИ. Головна ідея: дослідники - проти авторитарного підходу в освіті і за творчий підхід. Методика → опирається на:
● вивчення "ключових” понять медіаосвіти; ● вивчення особливостей створення медіатекстів.
Застосування медіатехнологій →
→ виготовлення афіш, відеозйомка, складання сценаріїв на задану тему, колективне їх обговорення;
→ аналіз сюжету, ситуацій, характерів персонажів, ситуацій, авторської точки зору медіатексту, зіставлення кількох точок зору;
→ імітація певних медіапроцесів;
→ аналіз інформації ( розвиток критичного мислення ).
Добірку методів медіаосвіти підготувала
Олена Дуб.
Джерело: http://media-journal.franko.lviv.ua/N2/Mediaosvita/o_dub.htm |